a diurnal invocation

Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakan ku. Aku adalah hambamu.Aku akan setia pada perjanjianku dgn-Mu semampuku.Aku berlindung kepada Mu dari kejahatan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku oleh kerana itu ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

Rabu, 8 Jun 2011

kueh penyaram

Hasue....kueh penyaram sudah klua....hehehe....yang ni sebenarnya bkn kite yang buat....ni hasil air tangan bonda tercinta....sebenarnya ni baru separuh..separuh lagi blom siap...coz bnyk menerima tempahan....biasalah time2 makan tahun kat daerah kite memang selalu je dapat tempahan....sebenarnya buat kueh ni leceh sikit... silap api kueh tak cantek le...bibir die tak naik le....
Gambar ni tengah di goreng....bile perut die kat tgh2 tu kua baru boleh d balek kan....kueh ni kena goreng satu2 tu yang lambat..ari tu bonda dari pagi sampai ke petang baru habis..berhenti kejap utk sembahyang n mkn tghari...kite tak berani nak masuk campur coz tak pasal2 saiznya tak same nanti....lagipun buat utk majlis n tempahan org kan...so nengok jelah....kuali pon kena yg btil gak..kalau tak memang tak cantek....hehehe... dulu2 masa allahyarham nenek masih ada siap ada pantang larang lagi.... kalau org tgh goreng kueh ni tak bleh  minum air lepas makan kueh ni..kalau nak minum jgak kena le tunggu beberapa jam..so kalau nak mkn jugak.... minum le sebelum mkn.... nenek kata nanti minyak yg digunakan cepat habis:) hehehe mcm2 kan org dulu2....al fatihah untuk allahyarham nenek ku tercinta....Hasue kuali ni ke yg ko nak usha.....cari kat selikin banyak....ni bonda beli kat selikin le ni.....
 resepi kite bagi resepi yang memang bonda guna selalu....


Resepi kueh penyaram
by:sihzmah-huzaimah@blogspot.com


1 kg tepung gandum
250 gm tepung beras
500gm gula apong
650 ml air 
garam secukup rasa


1. satukan tepung beras dan tepung gandum. bancuh dengan sedikit air.
2. masukkan gula apong gaul rata sehingga sebati.masukkan lagi lebihan air tadi dan tapis adunan.
3. perasakan dgn garam.
4. perap adunan selama 2-3 jam..barulah di goreng dgn minyak yang banyak.... seronok buat kueh ni...

Tiada ulasan:

Catat Komen