a diurnal invocation

Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakan ku. Aku adalah hambamu.Aku akan setia pada perjanjianku dgn-Mu semampuku.Aku berlindung kepada Mu dari kejahatan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku oleh kerana itu ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

Rabu, 8 Jun 2011

Puding Balqis

wakaka...tengok tajuk kan main lagi puding balqis.... tapi takde rupe pon puding balqis.... semua orang buat puding balqis cantek je upa lapisnya...yg kite buat ni wakaka..dah mcm rainbow... sebenarnya resepi memang gune resepi puding balqis...tapi tak jadi balqis pon.... takpe..yg penting sedap d makan....mr hubby puji dah le kan....buat puding ni ujung minggu yang lalu sebenarnya....
 orang dah lama tayang puding balqis..kite baru nak tayang..:) selalu ketinggalan bas....chewah....biasalah....bz mengatasi segalanya..chewah....backup diri sendiri lu....:)

 ambik resepi ni dari umah Hasue yang katanya asal dapat dari umah kak nor. lain kali nak buat lagi...yang ni blom puas hati coz tak berlapis2 mcm yang mereka buat.....
nampak warna coklat tu..sengaje je letak warna tu untuk menarik minat anak2.. tapi apa yang berlaku..huhuhu....bahagian yang di makan cuma yang berwana coklat je...cian mamanya n ayahnya.. jadi mangsa tlg abiskan.....:) nak resepi kite cnp je dari umah Hasue... buat kak nor..minte izin ye...


PUDING BALQIS
Resipi : K.Nor@SecubitGaram
By:HaSue@sue-hasue@blogspot.com

test try by:sihzmah-huzaimah@blogspot.com

1 paket agar2 serbuk (10gm)
450ml air
150ml susu cair
2 biji telur gred A
5 sudu besar gula pasir
3 sudu besar butter
1 sudu teh esen vanila
pewarna mengikut citarasa masing2

Cara2 membuatnya:

Masakkan serbuk agar2 dgn air dan gula hingga mendidih dan masukkan butter dan susu cair. Masak lagi hingga mendidih sambil dikacau.
Masukkan vanila dan padamkan api. Biarkan seketika (lebih kurang 15 - 20 minit) sehingga agar2 suam2 panas.
Pukul telur hingga betul2 kembang (buang tali pusat telur utk menghilangkan bau hanyir telur) dan masukkan adunan agar2 kedalam bekas berisi telur td dengan perlahan2. Kacau hingga sebati.
Bahagi adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna yg disukai. Kacau hingga serata warna adunan puding td.
Sendukkan adunan puding ke dalam bekas atau loyang secara selang seli hingga habis. Untuk meletakkan lapisan yg kedua tu pastikan diletak perlahan-lahan di bahagian tepi dan jgn dibahagian tengah supaya ia tak terus masuk dalam lapisan yg pertama.
Sejukkan dalam peti ais sebelum menghidang.

Tiada ulasan:

Catat Komen